نحوه اخذ شهروندی کانادا برای کودکان متولد کانادا

نحوه اخذ شهروندی کانادا برای کودکان متولد کانادا

اخذ شهروندی کانادا برای کودکان ایرانی متولد کانادا یکی از موضوعات مهم و حیاتی برای خانواده های ایرانی مهاجر در این کشور است. کانادا قوانین مشخص و ساده ای برای دریافت تابعیت برای کودکان متولد شده در کانادا دارد. بر اساس این قوانین، کودکانی که در این کشور متولد می شوند، به طور خودکار تابعیت کانادا را به دست می‌آورند. این قانون برای کودکانی که والدینشان تابع کشور دیگری هستند نیز صدق می کند و والدین این کودکان می توانند تابعیت کانادا را برای فرزندشان بگیرند. . والدین فرزند جدید متولد شده در کانادا، چه خود شهروند باشند و چه نباشند، بر وضعیت شهروندی تأثیری ندارند. شهروند کانادا بودن به این معنی است که کودک دارای اقامت دائم است، حق داشتن پاسپورت کانادایی را دارد و می تواند هر زمان که بخواهد بدون نیاز به ویزا به داخل و خارج کانادا سفر کند. آنها همچنین می توانند به عنوان شهروند در کانادا از مزایای اجتماعی و تحصیل رایگان بهره مند شوند. در این مقاله مزایا و نحوه ی اخذ تابعیت کانادا برای کودکان متولد کانادا را بررسی می‌کنیم.

مزایای گرفتن تابعیت کانادا برای کودکان ایرانی متولد کانادا

هر کشوری برای توابع خود خدمات، حقوق و حمایت های خاصی را تعریف کرده و کانادا از این قاعده مستثنا نیست. برخی از مزیت های داشتن تابعیت کانادا عبارتند از:

  1.  دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی: کودکانی که تابعیت کانادا را به دست می‌آورند، به طور رایگان به خدمات بهداشتی و درمانی این کشور دسترسی دارند. این خدمات شامل مراجعه به پزشکان و بیمارستان‌ ها، دریافت واکسن‌ های ضروری و مشاوره‌ های پزشکی می‌شود.
  2. دسترسی به خدمات آموزشی:  کودکانی که تابعیت کانادا را به دست می‌آورند، می‌ توانند به صورت رایگان در مدارس دولتی کانادا تحصیل کنند. این امکانات شامل تحصیل در مدارس ابتدایی، متوسطه و دانشگاه‌های دولتی می‌شود.
  3. برخورداری حقوق اجتماعی: کودکان کانادایی می‌توانند از حقوق اجتماعی این کشور بهره‌مند شوند، از جمله حمایت مالی برای خانواده‌های کم درآمد، کمک هزینه تحصیلی، وام مسکن و سایر حمایت های دولتی.
  4. حق رای: به محض رسیدن به سن قانونی، کودکان کانادایی حق رأی در انتخابات فدرال و محلی را کسب می‌کنند و می‌توانند در تعیین سرنوشت کشور خود شرکت کنند.

مراحل اخذ شهروندی کانادا برای کودکان ایرانی متولد کانادا

برای درخواست تابعیت یا شهروندی کانادا برای کودکان ایرانی متولد این کشور، والدین باید فرآیند دریافت تابعیت را از طریق دولت کانادا آغاز کنند. برای این کار والدین باید فرم مربوطه (CIT 0002 – Application for Canadian Citizenship – Minors) تکمیل کرده و به همراه مدارک مورد نیاز به اداره مهاجرت، پناهندگی، و شهروندی کانادا (Immigration, Refugees and Citizenship Canada- IRCC) ارسال نمایند. این اداره پس از بررسی و تایید مدارک فرایند صدور گذرنامه و شناسنامه ی کودک را آغاز می نماید. مراحل قدم به قدم این فرایند عبارتند از:

1. دریافت و تکمیل فرم CIT 0002: والدین می توانند این فرم را از وبسایت اداره مهاجرت، پناهندگی، و شهروندی کانادا (IRCC) دانلود کنند یا دفاتر مهاجرت کانادا، سفارت خانه ها یا کنسولگری های کانادا آن را دریافت کنند. مهم است که فرم از منابع رسمی و مجاز دریافت شود تا در آینده مشکلی در طول فرآیند اخذ شهروندی پیش نیاید.

2. جمع آوری مدارک مورد نیاز:

  • تصاویر رنگی از صفحات مشخصه‌های شناسایی کودک
  •  تصاویر رنگی از صفحات پاسپورت و شناسنامه والدین.
  •  مدرک اثبات رابطه والدین با کودک (مانند شناسنامه مشترک یا سند ازدواج).
  •  تصویر رنگی از صفحات فرم رسید وجه پرداختی.

3. ارسال تمامی مدارک و فرم ها: تکمیل و امضا فرم درخواست تابعیت برای کودکان(CIT 0002) به همراه مدارک دیگر که باید به اداره مهاجرت، پناهندگی، و شهروندی کانادا (IRCC) ارسال شود.

والدین پس از دریافت شناسنامه کودک خود می‌توانند برای فرزندشان پاسپورت کانادایی درخواست کنند. برای این کار، باید به وزارت امور خارجه کانادا یا دفتر پاسپورت محلی مراجعه کرده و مدارک لازم را تهیه کنند. معمولاً  این مدارک شامل شناسنامه، عکس ‌های پاسپورتی، فرم درخواست و هزینه پرداختی می ‌شوند. پس از دریافت شناسنامه و پاسپورت کانادایی، این فرزندان می توانند بدون دریافت ویزا به کانادا سفر کنند. اگر شما جزو والدینی هستید که قصد گرفتن شهروندی کانادا برای کودکانتان هستید حتما توجه کنید که مراحل این فرآیند ممکن است در موارد خاص و شرایط ویژه، متفاوتی باشند. برای اطلاعات دقیق‌تر، توصیه می‌شود با کارشناسان کوچ تماس بگیرید.

چقدر زمان می‌برد تا درخواست تابعیت کانادا برای کودکان پردازش شود؟

معمولاً زمان پردازش درخواست تابعیت کانادا برای کودکان متولد در این کشور حدود شش تا هشت ماه زمان می‌برد. اما این مدت ممکن است بسته به حجم درخواست‌ ها و شرایط مختلف، متغیر باشد.

آیا برای کودکان متولد شده در کانادا نیاز به وکیل یا مشاور حقوقی برای درخواست تابعیت کانادا وجود دارد؟

عموماً والدین قادر به انجام فرآیند درخواست تابعیت کانادا برای کودکان خود هستند و نیاز به وکیل یا مشاور حقوقی ندارند. اما در صورت داشتن سوالات یا مشکلات حقوقی، مشاوره با یک وکیل متخصص در این زمینه توصیه می‌شود.

مدارک و فرم هایی مربوط به اخذ شهروندی کانادا به کجا ارسال می شوند؟

پس از تکمیل و امضا ی فرم درخواست تابعیت کانادا برای کودکان (CIT 2000)، همراه با مدارک مورد نیاز باید به آدرس زیر ارسال شود:
 
(Immigration, Refugees and Citizenship Canada- IRCC)
P.O. BOX 7000
Sydney, NS B1P 6V6
Canada

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *