تحصیل MBA در کانادا

تحصیل MBA در کانادا

رشته ی MBA یکی از رشته های محبوب برای ادامه تحصیل می‌باشد.این رشته مخصوصاً مناسب علاقه مندان به مدیریت است، زیرا توانایی و دانش مورد نیاز برای موفقیت در دنیای تجارت را به فارغ آلتحصیلانش می‌دهد. کانادا به دلیل سیستم و برنامه های آموزشی مناسب در این حیطه می‌تواند انتخاب درستی برای متقاضیان تحصیل MBA  به صورت بین المللی باشد.  فارغ التحصیلان MBA کانادا اغلب از فرصت‌های شغلی فراوانی بهره‌مند می‌شوند. بر اساس گزارش های مختلف، متوسط حقوق فارغ التحصیلان “MBA” در کانادا بین 85 هزار تا 120 هزار دلار کانادایی در سال است. در این مقاله ابتدا به رشته‌ی MBA می‌پردازیم سپس هر آنچه که باید در مورد “تحصیل در رشته MBA در کانادا” بدانید را در اختیارتان می‌گذاریم.

رشته MBA چیست؟

MBA یا “Master of Business Administration” یک برنامه تحصیلی پس از کارشناسی است که به دانشجویان مهارت‌های مدیریتی و کسب و کاری را آموزش می‌دهد تا آن‌ها را برای ورود به بازار کار آماده کند. دانشجویان MBA مفاهیم مدیریتی مختلفی از جمله مالی، بازاریابی، منابع انسانی، عملیات و استراتژی را آموزش می‌بینند و توانایی‌های لازم برای رقابت در بازار کار جهانی را کسب می‌کنند. فارغ‌التحصیلان MBA در بازار کار جهانی از طریق تجربه، مهارت‌های حرفه‌ای و دانش تخصصی‌شان می‌توانند به سمت‌های شغلی مناسب با حقوق بالا دست یابند. با توجه به توانایی‌هایی که در دوران تحصیل به دست می‌آورند، این فارغ‌التحصیلان می‌توانند در شرکت‌های بزرگ ملی و چندملیتی، استارتاپ‌ها، موسسات مالی، صنایع فناوری اطلاعات و ارتباطات و سایر صنایع در حوزه‌های مدیریت عمومی یا اجرایی، مشاوره مدیریتی، مدیریت مالی، بازاریابی و فروش، مدیریت منابع انسانی، کارآفرینی و مدیریت استارتاپ‌ها مشغول به کار شوند و نقش مهمی در رشد و توسعه این شرکت‌ها ایفا کنند.

دوره‌های برتر MBA در کانادا

برای آشنایی با دوره‌های MBA در کانادا، پنج دوره‌ برتر به همراه جزئیاتی در رابطه با هر دوره را در جدول زیر برایتان آورده‌ایم. برای انتخاب این دوره‌ها به رتبه بندی های کشوری کانادا، رتبه بندی جهانی روزنامه معتبر The Financial Times و رتبه بندی جهانی QS در سال 2024 برای رشته‌ MBA توجه کرده‌ایم.  در صورت تمایل برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد این دوره‌ها یا دوره‌های دیگر MBA در کانادا می‌توانید با مشاوران کوچ تماس بگیرید.

دانشگاهدورهمدت زمان دورهرتبه در کانادارتبه در روزنامه Financial Timesرتبه QS در سال 2024 برای رشته‌ MBA
Rotman School of Management, University of TorontoMBA
تمام وقت
2 سال1 #17 #12
Ivey Business
School, University of Western Ontario
MBA
تمام وقت
1 سال2 #38 #49
Schulich School of Business, York UniversityMBA
تمام وقت
16 ماه3 #84 #98
Desautels Faculty of Management, McGill UniversityMBA
تمام وقت
20 ماه4 #98 #13
Sauder School of Business, University of British ColumbiaMBA
تمام وقت
16 ماه5 #82 #33
جدول آشنایی با برترین دوره های MBA در کانادا

شهریه دوره MBA در کانادا

شهریه‌ دوره‌های MBA در کانادا متغیراند و ممکن  است از 30,000 دلار تا 150,000 دلار در سال باشد، ولی به طور متوسط حدود 45,000 تا 60,000 دلار در سال می‌باشد. شهریه دوره‌های MBA در کانادا به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

1. رتبه دانشگاه: دانشگاه‌های دارای رنکینگ معمولاً شهریه‌های بالاتری دارند.

2. نوع دوره: دوره‌های تمام وقت، نیمه وقت یا مجازی هر کدام هزینه‌های متفاوتی دارند.

3. مدت دوره: دوره‌های کوتاه‌تر معمولاً هزینه کمتری دارند.

4. مکان دانشگاه: شهریه در دانشگاه‌های واقع در شهرهای بزرگ مانند تورنتو یا ونکوور بیشتر است.

5. امکانات و خدمات ارائه شده: دانشگاه‌هایی که امکانات بیشتری مانند کارآموزی و ارتباط با صنعت ارائه می‌دهند، معمولاً شهریه‌های بیشتری دارند.

6. سابقه کار: برخی از دانشگاه‌ها تخفیف شهریه به افرادی که سابقه کار دارند، ارائه می دهند.

7. وضعیت تحصیلی: برخی از دانشگاه‌ها  به دانشجویان برتر یا دارای تحصیلات بالاتر تخفیف شهریه ارائه می‌دهند.

جدول زیر تاثیر این عوامل را بر شهریه دانشگاه های مختلف را نشان می‌دهد. برای مثال شهریه رشته MBA دانشگاه تورنتو نسبت به دانشگاه های مشابه دیگر با همان طول دوره بسیار زیادتر است، این می‌تواند به دلیل رتبه دانشگاه و گرانی شهر تورنتو باشد.

دانشگاهرتبه جهانی QSمکانطول دوره (ماه)شهریه (CAD)
University of Toronto1تورنتو20120,680
University of British Columbia46ونکوور20 – 1652,641
McGill University60مونترال20102,500
University of Alberta126ادمونتون2032,565
York University254تورنتو20 – 16117,850 
University of Waterloo280 – 271واترلو20 – 1668,000
Queen's University350 – 301کینگستون12110,000
Ryerson University400 – 351تورنتو16 – 1253,804
Simon Fraser University400 – 351ونکوور1264,004
McMaster University450 – 401همیلتون16 – 12111,300
University of Calgary500 – 451کالگری2055,000
جدول تاثیر عوامل مختلف بر شهریه دوره MBA در دانشگاه‌های کانادا

شرایط پذیرش در دوره MBA در کانادا

شرایط پذیرش در دوره‌های MBA متناسب با هر دانشگاه و برنامه متفاوت است، اما به طور کلی شامل موارد زیر می‌شود:

  •  مدرک تحصیلی: داشتن مدرک لیسانس یا مدرک معادل در رشته  مدیریت کسب و کار یا رشته‌های مرتبط
  • سابقه کار: از آنجایی که این رشته مدیریت را آموزش می‌دهد و داشتن سابقه ی کار به دانشگاه اطمینان می‌دهد که دانشجو می ‌تواند مفاهیم تدریس شده  را با استفاده از تجربیات کاری خودش به صورت عملی به کار ببرد، بسیاری از دانشگاه‌ها سابقه کار مرتبط با رشته MBA را به عنوان یکی از شرایط پذیرش در نظر می‌گیرند.
  •  نمره آزمون های  زبان انگلیسی: دانشجویان باید توانایی مکالمه و نوشتن به خوبی به زبان انگلیسی داشته باشند. نمره مورد نیاز بستگی به دانشگاه مورد نظر دارد، اما به طور کلی نمره‌های بین 6 تا 7 برای IELTS و بین 90 تا 100 برای TOEFL مورد قبول هستند.
  • مدرک مربوطه:  برخی دوره های MBA در کانادا،  ممکن است از دانشجویان توصیه‌ نامه‌ یا مقالات علمی درخواست کنند.
  • اخلاق حرفه ای: برخی از دانشگاه‌های کانادایی اهمیت زیادی به اخلاق و رفتار حرفه‌ای دانشجویان در دوران تحصیل و  کار می‌دهند. این مسئله می‌تواند در پذیرش آن‌ها تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال، دانشجویانی که در دوران تحصیل  با تذکرات اخلاقی از طرف دانشگاه پیشین خود رو به رو شده‌اند یا در فضای کاری از آنان شکایتی شده، ممکن است مشکلاتی در فرایند پذیرش خود داشته باشند. داشتن توصیه‌ نامه از طرف همکاران یا اساتید در رابطه اخلاق کاری مثبت می‌تواند برای پذیرش گرفتن دانشجو مفید باشد.

فارغ التحصیلان MBA در کانادا با توجه به موقعیت های شغلی فراوان و درآمد بالاتر از متوسط از نظر کاری وضعیت مطلوبی دارند. اگر شما نیز به این رشته علاقه دارید و می‌خواهید همچین آینده ای را برای خود در کانادا رقم بزنید، می توانید از مشاوره تخصصی کوچ استفاده کنید.

هزینه تحصیل در رشته MBA در کانادا چقدر است؟

هزینه‌های تحصیل در برنامه‌های MBA در کانادا بسته به دانشگاه و مدت زمان برنامه متغیر است. اما به طور کلی، هزینه‌ها معمولاً بین 30٬000 تا 150٬000 دلار کانادایی در سال است.

چه رشته‌هایی در MBA در کانادا وجود دارد؟

در برنامه‌های MBA در کانادا، می‌توانید به تخصص‌های مختلفی مانند مدیریت عمومی، بازاریابی، مالی، منابع انسانی، مدیریت فناوری اطلاعات و… دست یابید.

آیا فارغ‌التحصیلان MBA در بازار کار جهانی طرفداران زیادی دارند؟

بله، فارغ‌التحصیلان MBA معمولاً در بازار کار جهانی مورد توجه هستند، زیرا این مدرک به آن‌ها مهارت‌های کسب و کار و رهبری لازم را می‌آموزد که در محیط‌های کاری مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *