شرایط اخد ویزای تحصیلی کانادا | هر آنچه باید هر متقاضی تحصیل در کانادا بداند

فهرست مطالب

کانادا فراتر از شهرتش به عنوان یک مرکز توریستی پرطرفدار، جذابیت مغناطیسی برای دانشجویان نیز دارد و آن‌ها را همچون یک آهنربا قوی به سمت خود می‌کشد. این کشور به عنوان یک کشور مهاجر پذیر واقعی شناخته می‌شود. بسیاری از دانشجویان کانادا را به عنوان مقصدی امن برای زندگی جدید خود می‌شناسند. کانادا با داشتن استانداردهای آموزشی بالا و کیفیت زندگی، مقصد اصلی دانشجویان جهانی است.

هر سال، هزاران دانشجو از سراسر جهان به امید بهره‌برداری از تسهیلات آموزشی پیشرفته کانادا و شکل‌دهی به آینده‌ خود، به این کشور مهاجرت می‌کنند. 

جالب است بدانید در سال ۲۰۲۳، بیش از نیم میلیون دانشجو قصد دارند از مزایای ویزای تحصیلی در این کشور بهره‌مند شوند و ما در این مقاله جامع به اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضوعات در مورد ویزای تحصیلی کانادا می‌پردازیم. 

این کشور با وجود تفاوت‌هایی که با دیگر کشورهای انگلیسی‌زبان جهان دارد، دارای ویژگی‌های مثبتی است که درب آزادی و امکانات فراوان را به روی مهاجران خارجی می‌گشاید. به این منظور، تعداد زیادی برنامه مهاجرتی برای جذب مهاجران تدارک دیده شده است که یکی از این طرح‌ها ویزای تحصیلی کانادا است.

در سال‌های اخیر، مهاجرت تحصیلی به کانادا به یکی از مسیرهای اصلی و مورد علاقه افراد برای ورود به این کشور تبدیل شده است. ورود به حوزه آموزشی کانادا مستلزم درک عمیق در مورد شرایط ویزای دانشجویی و مجوزهای تحصیلی است که در ادامه شما را با انواع ویزای تحصیلی کانادا آشنا خواهیم کرد. 

همراهی شما باعث افتخار ما و انگیزه‌ای قوی برای تولید محتوا بهتر و بروزتر است. متخصصان خبره آفرینش جهت مشاوره ویزای تحصیلی کانادا آماده ارائه خدمات و پاسخگو سوالات شما هستند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا چیست؟

در این قسمت از مقاله شما را به طور کلی با شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا آشنا می‌کنیم و درصدد آن هستیم تا به سوال چگونه ویزای تحصیلی کانادا بگیریم؟به طور کامل پاسخ دهیم.

برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا، شما باید شرایط مورد نیاز این ویزا را دارا باشید. مثلا اگر بالای ۱۸ سال هستید و قصد دارید به عنوان متقاضی ویزای دانشجویی اقدام کنید یا فرزند شما زیر ۱۸ سال باشد و هدف او تحصیل در مدارس کانادا است؛ در هر دو مورد برای دریافت ویزای تحصیلی از دستوراتی که در ادامه ارائه می‌دهیم، باید پیروی کنید.

اصلی‌ترین شرایط دریافت ویزای دانشجویی کانادا:

  • داشتن پذیرش از یک دانشگاه یا کالج معتبر کانادا که دارای شماره DLI باشد.
  • توانایی مالی کافی برای پرداخت شهریه تحصیلی و هزینه‌های زندگی حداقل به مدت یک سال و تایید مالی این موارد به اداره مهاجرت کانادا.
  • داشتن مقدار کافی پول در کشور مبدا.
  • قانع کردن افسر اداره مهاجرت کانادا در این خصوص که تحصیل در کانادا برای شما دستاوردها و مزایای عالی دارد. لازم است او را از تاثیرات مثبتی که تحصیل در کانادا در آینده برای شما خواهد داشت، آگاه کنید. همچنین لازم است به شرح اهداف تحصیلی شما که در کشور مبدا قابل دستیابی نیستند، بپردازید.
  • متقاعد کردن افسر اداره مهاجرت کانادا از موقتی بودن اقامت شما در این کشور و قصد خروج از کانادا پس از پایان تحصیل.
  • سلامت جسمانی.
  • عدم داشتن سابقه‌ منفی جرم در گذشته.
  • دارا بودن مجوز تحصیل یا کار معتبر.
  • همسر، والدین یا شریک زندگی شما مجوز تحصیل یا کار معتبر داشته باشد.
  • یک کودک خردسال در مدرسه ابتدایی یا راهنمایی باشید.
  • دانشجوی تبادلی یا مهمان باشید.
  • یک برنامه تحصیلی کوتاه‌مدت را برای پذیرش DLI به پایان رسانده باشید.
  • همسرتان یا وابستگانتان یک TRP معتبر برای 6 ماه یا بیشتر داشته باشند.
  • برای مهاجرت حمایت مالی شده‌اید و برای اقامت دائم درخواست داده‌اید.
  • تحت دسته‌های خاصی مانند ورزشکاران، پرسنل رسانه، اعضای روحانی، یا نمایندگان معتبر خارجی قرار می‌گیرید.
  • یک مدعی پناهندگی یا یکی از اعضای خانواده او هستید.

توجه به این موارد به شما کمک می‌کند تا بتوانید به درستی و با موفقیت ویزای تحصیلی کانادا را اخذ کنید.

روش‌های درخواست برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

دو روش درخواست برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا وجود دارد. روش آنلاین و روش کاغذی (پر کردن فرم‌های کاغذی). هرچند امروزه بیشتر درخواست‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شوند. به دلیل عدم وجود سفارت کانادا در ایران، می‌توانید از طریق مکاتبات الکترونیکی با سفارت به کمک و راهنمایی‌های لازم دست یابید.

پردازش درخواست‌های آنلاین معمولا با سرعت‌ بیشتری انجام می‌شود. روش کاغذی دو برابر درخواست آنلاین به زمان نیاز دارد. لازم به ذکر است که برای درخواست آنلاین به کارت اعتباری نیاز دارید و همچنین نسخه الکترونیکی اسناد مورد نیاز مانند اسناد تحصیلی و مدارک پذیرش را نیز باید آماده کنید.

سفارت کانادا یا مراکز درخواست ویزا (VAC) دستورالعمل‌های خاصی را برای تهیه مدارک و ارسال آن‌ها ارائه می‌کنند.

سن مناسب برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا چند سال است؟

محدودیت سنی خاصی برای درخواست ویزای تحصیلی وجود ندارد.

زمان بررسی درخواست ویزای تحصیلی کانادا

برای پاسخ به سوال چقدر طول می‌کشد تا ویزای دانشجویی کانادا صادر شود؟ باید بگوییم که زمان رسیدگی به ویزای تحصیلی کانادا بر اساس کشور محل اقامت متقاضی متفاوت است. مدت زمان انجام این فرآیند کاری  از 1 تا 2 هفته الی 16 هفته متغیر خواهد بود. اما جالب است بدانید که درخواست تحت برنامه شرکای دانشجویی (SPP) می‌تواند صدور مجوز تحصیل را تسریع کند.

به طور کلی نیاز است بدانید که پروسه درخواست ویزا ممکن است تا 90 روز طول بکشد. بنابراین توصیه می‌شود پس از دریافت نامه پذیرش از موسسه انتخابی خود، فورا درخواست دهید. 

هزینه ویزای تحصیلی کانادا چقدر است؟

هزینه‌های درخواست ویزا از 150 CAD شروع می‌شود. برای درخواست‌های آنلاین، وجود یک کارت اعتباری برای پرداخت هزینه درخواست الزامی است. همچنین، هزینه ارائه بیومتریک در سفارت کانادا به مبلغ 85 دلار تعیین شده است. در ضمن باید هزینه سفر به کشور همسایه برای حضور در سفارت را نیز در نظر داشته باشید. علاوه بر این، برای صدور بیمه دانشجویی که برای درخواست ویزای دانشجویی ضروری است، باید مبلغ 600 دلار  بپردازید.

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی کانادا

در ادامه شما با پیش‌نیازهای مجوز تحصیلی کانادا آشنا خواهید شد. به یاد داشته باشید تهیه مدارک کلیدی برای درخواست ویزای شما ضروری است. ثبات مالی نیز بسیار مهم است و توانایی شما را برای حمایت مالی در طول تحصیل نشان می‌دهد. 

مدارک مورد نیاز اغلب عبارت هستند از:

  • نامه پذیرش  DLI
  • نتایج معاینه پزشکی و بررسی پلیس
  • دو قطعه عکس در اندازه پاسپورت
  • اثبات تمکن مالی کافی
  • بیانیه هدف (SOP)
  • مدارک سابقه کاری و بیمه 
  • ارائه مدرک زبان

بیومتریک نیز ممکن است مورد نیاز باشد که در یک مرکز مجاز درخواست ویزا قابل دریافت است. شاید بپرسید بیومتریک چیست؟ بیومتریک به اندازه گیری‌های بیولوژیکی گفته می‌شود و شامل ویژگی‌های فیزیکی است که به منظور شناسایی افراد استفاده می‌شود. به عنوان مثال، اثر انگشت، تشخیص چهره و اسکن شبکیه چشم، همه اشکال فناوری بیومتریک هستند، اما مواردی که بیان کردیم تنها چند مورد از شناخته‌شده‌ترین گزینه‌ها هستند. برای ارسال بیومتریک به مرکز درخواست ویزا (VAC) مراجعه کنید.

فرآیندهای مهم برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

تکمیل کردن فرم‌ها:

تکمیل کردن فرم‌های درخواست ویزای تحصیلی کانادا و پرداخت هزینه‌های مربوط به آن امری ضروری است و 150 دلار کانادا + 85 دلار هزینه بایومتریک برآورد می‌شود.

مدارک هویتی و پزشکی:

ترجمه شناسنامه، پاسپورت معتبر، گواهی عدم سوء پیشینه، مدارک معاینات پزشکی، عکس‌هایی در قطع مناسب مهم است. در صورت متاهل بودن باید مدارکی اعم از عقدنامه ارائه دهید. به یاد داشته باشید اصل پاسپورت فقط در سفارت کانادا مورد نیاز است.

مدارک مالی:

مدارکی که دارایی‌های مالی شما را نشان می‌دهد، مانند ملک، خودرو را باید ارائه دهید.

سوابق تحصیلی:

لازم است تمامی مدارک تحصیلی به همراه ترجمه و معادل‌سازی آن و همچنین مدارک فنی حرفه‌ای و گواهی‌های مرتبط را ترجمه کنید.

تمکن مالی:

منظور از تمکن مالی ارائه مدارکی است که توانایی مالی شما را برای تحصیل در کانادا اثبات کند. این مدارک شامل نامه حامی مالی و موجودی و گردش حساب بانکی و نامه بورسیه در صورت وجود است.

برنامه تحصیلی و انگیزه‌نامه:

شما باید در انگیزه‌نامه در مورد برنامه تحصیلی و دلایل انتخاب کانادا برای تحصیل توضیح دهید. SOP یا بیانیه هدف یا انگیزه نامه از برنامه‌ها و مسئولیت‌های مطالعه شما برای تحصیل در کانادا سخن می‌گوید و دارایی ارزشمندی محسوب می‌شود.

نامه پذیرش دانشگاه:

ارائه پذیرش‌نامه از دانشگاه مقصد یا نامه CAQ برای تحصیل در استان کبک ضروری است.

فیش واریزی شهریه دانشگاه:

لزوم پرداخت شهریه قبل از شروع تحصیل غیر قابل انکار است. پس نسبت به پرداخت شهریه در موعد مقرر کوشا باشید.

مقالات و دستاوردهای علمی:

اگرچه ارائه مدارکی دال بر مقالات و دستاوردهای علمی اختیاری است، اما باید بدانید که ارائه مقالات یا دیگر دستاوردهای علمی به قوت پرونده شما برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا کمک می‌کند.

لطفا توجه داشته باشید قبل از اقدام به هر گونه تهیه مدارک، توصیه می‌شود که به سایت رسمی سفارت یا کنسولگری کانادا مراجعه کنید و آخرین اطلاعات و به‌روزرسانی‌ها را در مورد مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا را مورد بررسی قرار دهید.

مراحل مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل

برای دریافت مجوز تحصیل کانادا، لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول:

شما باید در ابتدا یک نامه پذیرش رسمی و استاندارد از یک مرکز آموزش عالی شناخته شده در کانادا (دانشگاه، کالج و…) دریافت نمایید. پس برای یک موسسه آموزشی تعیین شده (DLI) درخواست ارسال کنید و پذیرش بگیرید.

دانشجویانی که در کبک تحصیل می‌کنند باید گواهینامه پذیرش موسوم به CAQ را از دولت کبک دریافت کنند. به خاطر داشته باشید این گواهینامه را قبل از دادن درخواست اجازه تحصیل (برای استان کبک) تهیه کنید.

مرحله دوم: 

مرحله بعدی درخواست ویزای تحصیلی کانادا است که باید از طریق وب سایت اداره مهاجرت کانادا یا همان CIC، با یک دفتر انجام امور ویزا یا سفارت یا کنسولگری کانادا تماس بگیرید. پس از پذیرش، مدارک مورد نیاز را همراه با احراز کلیه پیش نیازهای مقرر دولتی ارائه دهید.

مرحله سوم: 

در این مرحله برای بدست آوردن ویزای تحصیلی کانادا، باید به وب سایت اداره مهاجرت کانادا مراجعه کنید و به چند سوال درباره خودتان پاسخ دهید. دقت داشته باشید، زیرا پاسخ به این سوالات مشخص خواهد کرد که آیا شما مجاز به درخواست برای ویزای تحصیلی کانادا هستید یا خیر. 

مرحله چهارم:

چنانچه واجد شرایط باشید، یک چک لیست شخصی دریافت می‌کنید که به مدت 60 روز معتبر خواهد بود. برای ارسال درخواست به صورت آنلاین وجود این چک لیست ضروری است. برای ارجاع بعدی لازم است صفحه حاوی کد مخصوص به خود را پرینت بگیرید.

در این صفحه یک راهنمای برنامه تحصیلی و میزان شهریه تخمین زده شده را مشاهده خواهید کرد. همچنین لیستی از اسنادی که باید با درخواست خود ارسال کنید و دستورالعمل‌هایی برای مراحل بعدی قابل ملاحظه است.

سپس لازم است در وبسایت مذکور یک حساب MyCIC ایجاد کنید و در آنجا کد چک لیست شخصی خود را درج کنید. در این مرحله شما می‌توانید چک لیست اسناد شخصی خود را دریافت کنید که به شما این امکان را می‌دهد به بارگذاری و ارسال مدارکتان در حساب کاربری در سایت CIC بپردازید. 

مرحله پنجم: 

در این مرحله شما باید به تکمیل فرم‌های مربوط به درخواست ویزای دانشجویی بپردازید. این فرم‌ها شامل فرم درخواست ویزای تحصیلی است و از شما می‌خواهد که مشخصات فردی و تحصیلی را خود را وارد کنید. فرم اسکجل وان سفارت و فرم تعیین سرپرست و همچنین فرم اطلاعات خانوادگی برای متقاضیان زیر 18 سال، مقاطع پیش از دانشگاه لازم است.

مرحله ششم:

برای ویزای تحصیلی کانادا پرداخت هزینه‌های سفارت به صورت آنلاین است و باید در سایت اصلی پرداخت شود. این هزینه‌ها شامل 150 دلار کانادا برای درخواست ویزای دانشجویی است و چنانچه ویزای تحصیلی شما با موافقت اولیه روبرو شود، برای انجام امور بیومتریک شامل انگشت‌نگاری و چهره‌نگاری شما باید به سفارت این کشور در ترکیه، امارات، ارمنستان و در تاریخ مقرر مراجعه کنید. 

پس از انجام مراحلی که بیان کردیم باید منتظر جواب ویزای دانشجویی خود بمانید و نیاز به انجام اقدامات دیگر نیست. نتیجه از طریق ایمیلی که ارائه داده‌اید از طرف سفارت یا دانشگاه مقصد به شما اعلام خواهد شد.

انواع ویزای تحصیلی کانادا

در کانادا، ویزای تحصیلی به دو دسته‌ تقسیم می‌شود که در ادامه بیشتر شرح می‌دهیم.

  • ویزای دانش‌آموزی
  • ویزای دانشجویی

همه دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در کانادا را دارند، به استثنای افرادی که دارای شرایط خاصی مانند وضعیت دیپلماتیک، نظامی یا پناهندگی هستند، به ویزای تحصیلی نیاز دارند. ویزای دانشجویی کانادا دروازه شما برای ورود به کانادا و شروع سفر تحصیلی شما در این کشور است. 

قابل ذکر است، این ویزای دانشجویی شباهت‌هایی با ویزای بازدید کننده کانادا یا مجوز سفر الکترونیکی (eTa) دارد. با این حال، چیزی که آن را متمایز می‌کند، شرط ضروری مجوز تحصیل است. اساسا ویزای دانشجویی کانادا ترکیبی از ویزای بازدیدکننده یا eTA است که با مجوز تحصیل همراه است.

توجه داشته باشید، ویزای تحصیلی کانادا دسترسی انحصاری به موسسات آموزشی تعیین شده (DLIs) را ایجاد می‌کند. این مؤسسات دارای تأییدیه رسمی دولت‌های استانی یا منطقه‌ای برای میزبانی از دانشجویان بین‌المللی هستند. مدارس ابتدایی و متوسطه به طور خودکار به عنوان DLI شناخته می‌شوند. کبک قوانین خاصی برای حضور در DLI دارد که به مجوزهای استانی و فدرال نیاز دارد.

در مواردی که موسسه آموزشی که برای تحصیل در کانادا آن را انتخاب کردید؛ وضعیت DLI خود را در طول دوره تصدی از دست بدهد، شما مجاز به ادامه تحصیل هستید تا زمانی که مجوز تحصیل شما منقضی شود. با این حال، اگر مجوز شما قبل از تکمیل دوره تحصیلی و اخذ مدرک پایان یابد، ثبت نام در یک DLI جدید برای تضمین یک مجوز تحصیلی جدید ضروری است.

اخذ مجوز تحصیلی، یکی از اجزای ضروری این فرآیند است و اقامت شما در کانادا را تا پایان برنامه آموزشی شما تسهیل می‌کند. در سناریوهای منتخب، حتی راه‌هایی را برای اشتغال در دوران تصدی تحصیلی یا پس از فارغ‌التحصیلی وجود دارد که در ادامه به تشریح آن‌ها خواهیم پرداخت. هنگام ورود به مسیر هیجان‌انگیز تحصیل در کانادا، درک پیچیدگی‌های ویزای تحصیلی بسیار مهم است.

  1. ویزای دانش‌آموزی

 این نوع ویزا برای افراد زیر ۱۸ سال صادر می‌شود. افرادی که می‌خواهند با تحصیل در مدارس کانادا به موفقیت دست یابند به این نوع ویزا احتیاج دارند. 

روند درخواست و اقدام برای هر دو نوع ویزا یکسان است؛ اما شرایط و مدارک مورد نیاز برای هر کدام تا حدی متفاوت هستند. 

شرایط اخذ ویزای دانش‌آموزی کانادا چیست؟

برای اخذ ویزای دانش‌آموزی کانادا برای فرزندانتان، علاوه بر آنچه تا الان برای شرایط اخذ ویزای دانش‌آموزی بیان کردیم باید به شرایطی که در ادامه مطرح می‌کنیم نیز توجه داشته باشید.

برای اخذ ویزای دانش‌آموزی کانادا، فرزند شما باید این خصوصیات را داشته باشد:

  • پذیرش از یکی از مدارس معتبر کانادا در مقاطع دبستان یا دبیرستان را دارا باشد.
  • اگر فرزند شما کمتر از ۱۰ سال دارد، یکی از والدین یا قیم قانونی باید به عنوان همراه او در دوره تحصیلی کانادا حضور داشته باشد.
  • اگر فرزند شما بیش از ۱۰ سال سن دارد و والدین به عنوان همراه با او به کانادا نمی‌آیند، باید فردی را به عنوان کاستودین فرزندتان در کانادا معرفی شود.

ویزای تحصیلی کانادا زیر ۱۸ سال

سن بالغ شدن فرد بر اساس منطقه جغرافیایی متفاوت است. فرد زیر سن بلوغ به عنوان «فرزند صغیر» شناخته می‌شود.

پس لازم است والدین یا قیم قانونی او نشان دهند که کودک خردسال در طول اقامت خود در کانادا از مراقبت و حمایت لازم برخوردار خواهد بود. کودکان زیر 17 سال یا باید با والدین یا سرپرست خود به کانادا بروند یا سرپرستی در کانادا داشته باشند. روند انتصاب یک سرپرست به این صورت است که یک بزرگسال مسئول که شهروند یا مقیم دائم کانادا است، این امکان را دارد که از یک کودک خردسال مراقبت و حمایت کند. برای تعیین سرپرست، باید فرم اظهارنامه سرپرستی ارائه شود. 

شرایط درخواست برای مجوز تحصیل برای افراد زیر سن قانونی به این شکل است که آن‌ها باید برای درخواست مجوز تحصیل نامه پذیرش از یک موسسه آموزشی کانادایی ارائه دهند. همچنین کودکان خردسال برای تمدید ویزای تحصیلی کانادا نیاز به نامه پذیرش دارند. 

فرد خردسال باید گذرنامه خود را (که در گذرنامه والدین گنجانده نشده است)، کپی شناسنامه و یک مجوز از هر دو والدین یا قیم قانونی ارائه دهد. در نامه مجوز باید آدرس والدین، شماره تلفن و جزئیات بزرگسالی که از کودک در کانادا مراقبت می کند، درج شود.

 لازم به ذکر است خردسالانی که در برنامه‌های آموزشی 6 ماهه یا کمتر تحصیل می‌کنند، نیازی به مجوز تحصیلی ندارند اما همچنان می‌توانند برای آن درخواست دهند.

توجه داشته باشید خردسالانی که به کانادا می‌آیند، از جمله افرادی که والدینشان دارای مجوز تحصیل یا کار معتبر هستند، باید قبل از ورود برای مجوز تحصیل درخواست دهند. البته لازم است بدانید افراد زیر سن قانونی در حال حاضر در کانادا می‌توانند بدون مجوز تحصیل تحت شرایط خاصی تحصیل کنند.

مجوز تحصیل در کانادا برای خردسالان کلاس‌های 1 تا 8 برای یک سال معتبر است.

برای خردسالان کلاس‌های 9 تا 12یا تحصیل در موسسات پس از متوسطه، مجوز تحصیل معمولا برای مدت زمان تحصیل به اضافه 90 روز دارای اعتبار است.

  1. ویزای دانشجویی

 این نوع ویزا برای افرادی است که سن آن‌ها بالای ۱۸ سال است. این ویزا برای افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا را دارند، صادر می‌شود. افرادی که به طور کلی درصدد اخذ ویزای تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی هستند.

ویزای تحصیلی کانادا در مقطع دکتری

در این قسمت از مقاله با روند پذیرش دانشگاه‌های کانادا در مقطع دکترا آشنا خواهید شد. درخواست پذیرش (اپلای) از موسسات آموزشی کانادا از طریق مکاتبه با استاد مشاور و سوپروایزر علمی امکان‌پذیر است. متقاضی باید استاد مشاور در حوزه تحقیق و پژوهش مرتبط را پیدا کند، سپس با ارسال مدارک لازم، تاییدیه اخذ پذیرش در مقطع دکترای کانادا را از استاد مشاور دریافت ‌کند.

شرایط پذیرش در مقطع دکترای

داشتن شرایط تحصیلی و صلاحیت‌های علمی بسیار ضروری است. همچنین داشتن رزومه علمی تحصیلی قوی اهمیت ویژه‌ای دارد.

متقاضی پذیرش در مقطع دکتری باید مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس 7، نتیجه آزمون GRE بین‌المللی، انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه از اساتید قبلی، مقالات منتشر شده، مدرک کارشناسی و کارشناسی‌ارشد  و پروپوزال تحقیق و پژوهش قوی و …را نیز ارائه دهد. در زمینه ویزای تحصیلی کانادا در مقطع دکتری این سوال مطرح می‌شود که چرا سوپروایزر علمی اهمیت دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم:

  • یافتن سوپروایزر علمی مهم‌ترین شرط پذیرش در مقطع دکترا است.
  • پذیرش تحصیلی فقط با تاییدیه سوپروایزر علمی امکان‌پذیر است.
  • سوپروایزر با مصاحبه و بررسی مدارک، تاییدیه پذیرش را صادر می‌کند.

برای یافتن سوپروایزر علمی می‌توانید از طریق زیر اقدام کنید:

  • متقاضی می‌تواند از مجلات و ژورنال‌های علمی نویسندگان مقالات مشابه را پیدا کند.
  • متقاضی با یافتن مقالات مرتبط و نویسندگان آن، امکان پیدا کردن سوپروایزر و دانشگاه موردنظر را دارد.

ارتباط با سوپروایزر و دریافت تاییدیه به چه صورت است؟

  • متقاضی با مکاتبه، مدارک لازم برای اخذ تاییدیه را از سوپروایزر دریافت می‌کند.
  • مدارک ارسالی شامل رزومه علمی تحصیلی و مقالات علمی می‌شود.

چرا انگیزه‌نامه تحصیلی در مقطع دکتری مهم است؟

انگیزه‌نامه تحصیلی (Statement of Purpose) از مدارک مهم برای پذیرش است. به یاد داشته باشید در انگیزه‌نامه تحصیلی، اهداف از تحصیل در کانادا و دلایل ترک کانادا پس از اتمام دوره باید ذکر شوند.

شرایط اخذ بورسیه برای ویزا دانشجویی کانادا

دانشگاه‌های کانادا برای تسهیل تحصیل در مقطع دکتری اقداماتی در راستا بورسیه تحصیلی خاص کانادا انجام می‌دهند. این اقدامات شامل ارائه بورسیه‌ها و کمک‌های مالی مناسب به متقاضیان می‌شود. اگر می‌خواهید با شرایط دریافت بورس تحصیلی از کانادا آشنا شوید، در ادامه این مطلب برای شما انواع بورسیه‌های تحصیلی را شرح خواهیم داد.

بورسیه وانیر

 این بورسیه که Vanier Canada Graduate Scholarships نامیده می‌شود، برای دانشجویان دکتری در رشته‌های مختلف از علوم طبیعی تا اجتماعی است. این نوع بورسیه  به مبلغ 50000 دلار کانادا در هر سه سال تحصیلی است.

بورسیه ترودو

بورسیه Trudeau Foundation Doctoral Scholarships برای محققان و پژوهشگران دکتری در حوزه رهبری و مدیریت است و تا  مبلغ 60000 دلار کانادا در هر سال تحصیلی پرداخت می‌شود.

بورسیه  IDRC Doctoral Research Award 

برای متقاضیانی است که از کشورهای در حال توسعه که به کانادا مهاجرت تحصیلی می‌کنند. مبلغ این بورسیه 20000 دلار کانادا به همراه دوره‌های زمانی متغیر است.

بورسیه IDRC Research Award  

به متقاضیانی که در مرکز تحقیقات بین‌المللی توسعه به تحصیلات تکمیلی می‌پردازند، تعلق می‌گیرد. مبلغ این بورسیه تحصیلی 40000 دلار کانادا است.

در کل، دانشگاه‌های کانادا از طریق ارائه بورسیه‌های متنوع تلاش می‌کنند تا شرایط تحصیل در مقطع دکتری را برای متقاضیان بهبود بخشند.

ویزا دانشجویی کانادا افراد متاهل و مجرد

اتباع خارجی که در کانادا تحصیل می‌کنند این امکان را دارند که همسر و فرزندان تحت تکفل خود را در طول مدت برنامه تحصیلی به همراه خود به کانادا ببرند. وقتی شما قصد دارید اعضای خانواده را در این مسیر همراه کنید و ویزای همراه تحصیلی کانادا بگیرید، باید بدانید که این امر ممکن است در درخواست مجوز تحصیل تاثیرگذار باشد. در چنین مواقعی افسران ویزا معمولا در مورد قصد متقاضی برای ترک کشور کانادا بعد از تحصیل سوال می‌کنند. 

افسران ویزای کانادا درخواست‌های مجوز تحصیل را با اعضای خانواده همراه در نظر می‌گیرند، اما این ممکن است بر تصمیم آن‌ها برای اخذ ویزا تأثیرگذار باشد. همانطور که می‌دانید مجوزهای تحصیلی موقت هستند. پس هنگام مصاحبه ویزای تحصیلی کانادا برای همسر و فرزندان؛ متقاضیان باید در مورد قصد ترک کانادا بعد از برنامه تحصیلی خود به افسران ویزای کانادا اطمینان دهند.

همچنین لازم است همه متقاضیان مجوز تحصیل بیانیه‌ای ارائه دهند که در آن به شرح برنامه‌های تحصیلی خود را در کانادا پرداخته شود. شما به عنوان یک متقاضی ویزای تحصیلی کانادا باید از عبارتی مناسب برای توضیح اینکه چرا می‌خواهید همسر و یا فرزندان خود را با خود به کشور کانادا بیاورید، استفاده کنید.

البته این امکان برای متقاضیان فراهم است که ابتدا برای کسب مجوز تحصیل بدون اعضای خانواده درخواست دهند و سپس درخواست خود را اصلاح کنند تا شامل اعضای خانواده آن‌ها نیز شود.

مزایای ویزای دانشجویی کانادا

اخذ ویزای دانشجویی کانادا مزایای زیادی دارد که در ادامه شما را با مهم‌ترین آن‌ها آشنا می‌کنیم، تا به پاسخ بهتری برای سوال چرا ویزای تحصیلی بگیریم؟ دست یابید.

زندگی بهتر

دانشجویان بین المللی در کانادا از فرصتی برای کار در حین تحصیل، حمایت از همسر یا شریک زندگی خود با اخذ مجوز کار و پیگیری شغل موقت یا دائم پس از فارغ التحصیلی برخوردار می‌شوند. چندفرهنگی بودن محیط کانادا به دانش‌آموزان این فرصت را می‌دهد تا با طیف وسیعی از فرهنگ‌ها آشنا شوند.

تحصیل حرفه‌ای‌تر

اغلب دانشگاه‌های کانادا دارای شور و نشاطی ویژه‌ای هستند و محیط آموزشی مساعدی را برای دانشجویان بین‌المللی ایجاد می‌کنند. 

با داشتن ویزای تحصیلی کانادا و حضور در دانشگاه‌های کانادایی از فرصت‌های بی‌نظیری بهره‌مند خواهید شد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت هستند از:

  • آموزش و پرورش مقرون‌به‌صرفه
  • فرصت‌های پژوهشی فراوان
  • کسب تجربه و چشم اندازی مناسب در مورد مهاجرت
  • سبک زندگی عالی
  • حضور در جامعه‌ای ایمن و سالم
  • فرصت‌های فراوان کار و کارآموزی در طول تحصیل

فرصت‌های تحقیقاتی متعدد

وقتی ویزای تحصیلی کانادا را داشته باشید از فرصت‌های تحقیقاتی متعددی بهره‌مند خواهید شد. به این صورت که دانشگاه‌های کانادا با پشتیبانی قوی از ایده‌های نوآورانه، درصدد پرورش دانشجویان پژوهش‌محور هستند. اخذ ویزای تحصیلی کانادا برای بزرگسالان آن‌ها را با فرصت‌های تحقیقاتی و شگفت‌انگیزی روبرو خواهد کرد.

دوران فارغ التحصیلی پربارتر

با کسب تجربه و چشم انداز دقیق در مورد مهاجرت دانشجویان می‌توانند برنامه‌ریزی بهتری برای دوران فارغ التحصیلی خود داشته باشند. تحصیل در کانادا برای برنامه‌های اکسپرس انتری یا نامزدهای استانی  (PNP) امتیاز محسوب می‌شود و فرآیند مهاجرت را تسهیل می‌کند.

تجربه شغلی مطلوب‌تر

با اخذ ویزای تحصیلی کانادا می‌توانید از شرایط کار در حین تحصیل برخوردار شوید. اجازه کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا تجربه شغلی مطلوبی پس از تحصیل در کانادا به دست آورند.

پس از اخذ ویزای تحصیلی کانادا، تحصیل در چه دانشگاه‌هایی توصیه می‌شود؟

برترین دانشگاه‌های کانادا عبارت هستند از:

  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه مونترال
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه مک مستر
  • دانشگاه واترلو
  • دانشگاه غرب
  • دانشگاه اتاوا
  • دانشگاه کلگری

کانادا دارای طیف متنوعی از موسسات فوق متوسطه است. با تحقیق و بررسی متوجه می‌شوید از دانشگاه تورنتو تا دانشگاه مک گیل کدام گزینه با اهداف دانشگاهی شما همخوانی دارد، به این ترتیب می‌توانید برترین دانشگاه را با توجه به اهداف آموزشی خود برگزینید.

اصلی‌ترین دلایل ریجکت شدن درخواست ویزا تحصیلی کانادا

  • نداشتن نامه پذیرش
  • نداشتن تمکن مالی کافی
  • عدم اثبات قصد بازگشت به کشور مبدا پس از پایان تحصیل 
  • رزومه تحصیلی ضعیف
  • نداشتن مدرک زبان

اگر درخواست ویزای تحصیلی من را رد کردند چه اقدامی انجام دهم؟

با توجه به تقاضای زیادی که برای ویزای تحصیلی کانادا وجود دارد، رد شدن درخواست امری غیر معمول نیست.

در صورت رد شدن درخواست ویزای تحصیلی دلایلی را که در نامه رد مشخص شده را به طور کامل بررسی کنید. درخواست مجدد امکان پذیر است، مشروط بر اینکه تمامی اشکالات مطرح شده در درخواست قبلی را برطرف کنید. اگر فکر می‌کنید که رد درخواست ویزای تحصیلی شما ناعادلانه بوده است، می‌توانید درخواست تجدید نظر دهید.

نکات مهم جهت کاهش احتمال رد ویزای دانشجویی کانادا 

متداول‌ترین دلایل رد شامل بودجه ناکافی برای تحصیل و زندگی در کانادا، نامه پذیرش نامطلوب، کامل نبودن اسناد و برنامه‌های نامشخص برای بازگشت به خانه پس از تحصیل است. در صورت رد، IRCC (مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا) دلایل را در نامه رد مشخص می‌کند. درخواست مجدد یک گزینه است، اما توجه و رسیدگی به مسائل مربوط به درخواست قبلی و رد شده شما بسیار مهم است.

برای کاهش احتمال رد شدن ویزای دانشجویی از موارد زیر اطمینان حاصل کنید:

  • منابع مالی کافی برای بیش از یک سال
  • نامه پذیرش محکم از یک DLI ثبت شده کانادا
  • ارائه کلیه مدارک مورد نیاز
  • یک برنامه روشن برای بازگشت به کشور خود پس از تحصیل

ویزای تحصیلی کانادا بدون مدرک زبان

دانشجویانی که قصد تحصیل در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، انگلستان، کانادا و استرالیا را دارند، معمولا برای پذیرش و ویزا به نتایج آزمون مهارت انگلیسی مثل IELTS،  TOEFL (آزمون انگلیسی به عنوان زبان خارجی)، PTE (آزمون زبان انگلیسی پیرسون) و Cantest (آزمون انگلیسی برای دانشگاهیان و کارآموزان)، Duolingo و English Test نیاز دارند. 

آیلتس به ویژه در کشورهای انگلیسی زبان مانند کانادا به طور گسترده پذیرفته شده است. همانطور که می‌دانید آیلتس یک آزمون استاندارد ارزیابی زبان است که توسط دانشگاه‌ها برای ارزیابی مهارت‌های زبان استفاده می‌شود که شامل بخش‌های خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن است.

خبر خوب برای افرادی که این مدرک ارزیابی زبان انگلیسی را ندارند؛ این است که برخی از دانشگاه‌های کانادا پذیرش بدون آیلتس را ارائه می‌دهند.

کدام دانشگاه‌های کانادا بدون نمرات IELTS دانشجو می‌پذیرند؟

برخی از دانشگاه‌های کانادا که بدون نمرات IELTS دانشجو می‌پذیرند، عبارت هستند از:

  • دانشگاه وینیپگ
  • دانشگاه بروک
  • دانشگاه ساسکاچوان
  • دانشگاه یادبود نیوفاندلند و لابرادور
  • دانشگاه کامبرین
  • کالج اوکاناگان
  • دانشگاه کنکوردیا
  • کالج سنکا
  • دانشگاه کارلتون
  • دانشگاه الگوما
  • دانشگاه براندون
  • دانشگاه گلف
  • دانشگاه مک گیل

شرایط تحصیل در کانادا بدون آیلتس 

دانشگاه‌های کانادا مهارت زبان انگلیسی را از طریق عوامل مختلفی ارزیابی می‌کنند و جالب است بدانید که جایگزین‌های آیلتس شامل ارائه نمرات از سایر آزمون‌های مهارت انگلیسی، مدرک تحصیلی حداقل 4 سال در یک مدرسه انگلیسی زبان یا زندگی کردن از یک کشور انگلیسی زبان و دوره‌های انگلیسی ارائه شده توسط دانشگاه است.

دانشجویان می‌توانند با استفاده از آزمون‌های جایگزین انگلیسی مانندDuolingo ، Tofel ، Cael و غیره  در دانشگاه‌های کانادا بدون نیاز به مدرک آیلتس تحصیل کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند پس از اتمام تحصیلات، بدون مدرک زبان آیلتس در دانشگاهی که از نیاز به مدرک آیلتس چشم‌پوشی می‌کند، در کانادا کار کنند. مدرک زبان آیلتس برای مطالعه در کانادا یا بازدید از این کشور ضروری نیست، اما باید توجه داشته باشید که برای برنامه‌های اقامت دائم به این مدرک زبان نیاز خواهید داشت.

حداقل هزینه‌های زندگی و تحصیل در کانادا

یکی از نگرانی‌های اولیه برای دانشجویان بین‌المللی هزینه تحصیل است. شما قبل از اخذ ویزای تحصیلی کانادا باید از شهریه‌های دوره‌های آموزشی و دانشگاه‌های کانادا مطلع باشید. ولی به طور کلی نگران نباشید؛ زیرا هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور اغلب مقرون‌به‌صرفه‌تر از سایر مقاصد تحصیلی محبوب است. تحصیل در کانادا در مقایسه با سایر کشورهای انگلیسی زبان مانند ایالات متحده و بریتانیا از نظر اقتصادی سودمند است. اگر بخواهید برآورد هزینه‌ای دقیق‌تری داشته باشید باید بدانید که هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی از 6000 تا 40000 دلار کانادا است و برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد تا 35000 دلار کانادا هزینه نیاز دارید. هزینه زندگی از 15000 تا 20000 دلار کانادا در سال متغیر خواهد بود.

تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا چقدر است؟

با هدف اثبات توانایی مالی، لازم است مدارکی ارائه شود که حاکی از داشتن مبلغ 10 هزار دلار سالانه، که شامل حداقل هزینه زندگی دانشجویی به علاوه شهریه سالیانه دانشگاه، کالج یا مؤسسه آموزشی مورد نظر باشد. به عنوان مثال، در صورتی که شهریه دانشگاه در سال 25 هزار دلار باشد، توانایی مالی باید مبلغ سالیانه 35 هزار دلار را تایید کند.

کار در کانادا با ویزای تحصیلی

با مجوز تحصیل کانادا، واجد شرایط استخدام به صورت پاره وقت خواهید بود. به این صورت که معمولا تا 20 ساعت در هفته اجازه کار کردن، بدون مجوز کار را خواهید داشت. کار تمام وقت نیاز به درخواست مجوز کار جداگانه دارد. برنامه اجازه کار پس از فارغ التحصیلی که به اختصار (PGWP) نامیده می‌شود، تا 3 سال تجربه کاری را برای دانشجویانی که ویزای تحصیلی کانادا را دارند، تسهیل می‌کند.

تبدیل ویزای تحصیلی کانادا به ویزای کاری

برنامه اجازه کار پس از فارغ التحصیلی، به فارغ التحصیلان این فرصت را می‌دهد که تا 3 سال پس از تحصیل در کانادا مشغول به کار باشند.

اقامت کانادا از طریق تحصیل

بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای اقامت پس از تحصیل کارشناسی ارشد و دکتری در کانادا قصد دارند ویزای تحصیلی خود را به اقامت دائم در کانادا تبدیل کنند. با توجه به دسته های اکسپرس اینتری، برخی از دانش‌آموزان حتی ممکن است واجد شرایط اقامت دائم بدون تجربه کاری باشند. با این حال، بسیاری از آن‌ها برای تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم و تابعیت کانادا، ویزای کار موقت پس از تحصیل را انتخاب می‌کنند و مسیر خود را برای درخواست‌های اقامت دائم بعدی هموار می‌کنند.

جمع‌بندی:

در این مقاله به توضیحات مهمی در مورد ویزای تحصیلی کانادا پرداختیم و مزایای آن را شرح دادیم. با مطالعه کامل این مقاله می‌توانید به تفاوت‌های کامل ویزای دانش‌آموزی و دانشجویی پی ببرید و در مورد رد شدن ویزای دانشجویی و دلایل آن بیشتر بدانید.

اگر شما به مدرک زبان آیلتس برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا دسترسی ندارید، می‌توانید از مدارک و شرایط جایگزینی که در این مقاله به تشریح آن پرداختیم، بهره ببرید. چنانچه با مطالعه کامل این مقاله باز هم دچار ابهامات و سوالات گوناگون در زمینه مهاجرت تحصیلی به کانادا شدید، می‌توانید با متخصصان ما تماس بگیرید. آن‌ها با ارائه اطلاعات کافی درصدد پاسخگویی و رفع ابهامات شما در این زمینه هستند.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *